9. 12. 2017

3.3. Učit se, učit se, učit se / Learn, learn, learn / Estudiar, estudiar, estudiar

English in the middle.
Español debajo.

CZ
VAROVÁNÍ: Tento článek je čistá kritika škol a ani v nejmenším nemá mít žádný skrytý význam a nemá narážet na aktuální dění ve společnosti.
Nehledejte v něm žádnou chválu něčeho, co si chválu nezaslouží. Na druhou stranu nemám v plánu kteroukoli ze škol shazovat - obě mají své chyby a o všech budu psát jen tak, jak je to ve skutečnosti.
Díky za pochopení.


Jak už jsem avizoval minule, nachystal jsem si pro vás článek srovnávající českou a mexickou školu.
Mexickou sice ještě neznám až tak dobře, nicméně pro jednoduché srovnání to stačí. A českou znám až moc.
Napřed něco málo o systému samotném (pro překlad do ostatních jazyků popíšu i český systém):
Česká povinná školní docházka začíná posledním rokem mateřské školy (v 5 letech). Následuje devítiletá základní škola rozdělená na pětiletý první stupeň a čtyřletý druhý stupeň. Po 5. nebo 7. třídě je možné po složení přijímacích zkoušek pokračovat na víceletém gymnáziu, kde už bez dalších zkoušek studium přechází ve středoškolské ukončené maturitou. Pro ty, kdo zůstanou na základní škole celých 9 let, je velká nabídla středních škol, které trvají od dvou do 4 let, podle náročnosti, čtyřleté jsou zakončeny maturitní zkouškou. Dalším stupněm vzdělání je vysoká škola (nebo univerzita), která trvá nejčastěji 5 let, výjimkou je šestiletá medicína.
V Mexiku je to Preescolar (3 roky), Primaria (5 let), Secundaria (3 roky), Preparatoria (3 roky) a univerzita.

Dost věcí se srovnává těžko - holt mezi Českem a Mexikem je spousta rozdílů, ale zkusím být co nejobjektivnější a brát ohled na všechno.

Česká škola je, mohlo by se zdát, zdarma. Jasně že ve skutečnosti placená je, z našich daní. Sice to není 4000 Kč za měsíc jako ICO, na druhou stranu mexická vláda nefinancuje vzdělávání a daně v Mexiku jsou zanedbatelné. Ještě později uvidíte, že ta částka není až tak přehnaná.
ICO je jednoznačně nejprestižnější škola ve městě. Moje gymnázium v Česku o sobě taky tvrdí že je prestižní (no, prestižní bylo, v dobách tak dávných, že jediné zápisy z nich máme na hliněných tabulkách).
Takže co se týče peněz, které škola vyžaduje, 1:1

Ještě se vrátím k té prestiži - ICO (Instituto Cultural del Occidente - západní kulturní institut) je ve městě pojem, který něco znamená. Škola o sobě dává vědět, jak to jen jde, a podle toho, že tady studuje téměř 4000 lidí, tak se jí to daří. No a pak tu máme gympl… 600 lidí není málo, na to, jaká je Kroměříž dědina (30 000 lidí). Ovšem jaká je prezentace školy? No upřímně mizerná. Ano, škola nám umožňuje účastnit se soutěží. Ale to je tak všechno. I když toto je věc, kterou by se škola měla chlubit, snažit se co nejvíc profitovat z toho, že její žáci vyhrávají ve všemožných soutěžích a olympiádách, dokonce se už několik let pravidelně účastní Výměny mládeže Rotary a zdá se, že budou ještě nějakou dobu pokračovat, úplně to ignoruje. Jo, občas se na stránkách školy (kam nikdo nechodí a jsou mizerně udělané - možná je to účel) objeví krátký článek o nějakém super úžasném úspěchu ve sportu, jako třeba že jsme vyhráli krajské kolo, kterého se zúčastnilo celých 6 vesnických škol, ale to je tak všechno. Že jsme úspěšní ve vědeckých soutěžích, kterých se účastní desítky nejlepších škol z Česka, to je něco naprosto nevýznamného. Už to, že se to občas objeví ve školním rozhlase, je zázrak.
V jednom je ale gympl velice úspěšný. Ve zneviditelňování se na něj má asi málokterá škola.
Za snahu získává ICO 2 body, gympl 5 gramů dobrého pocitu a neviditelný plášť za to, jak se dokáže maskovat.
3:1

Způsob výuky
Způsob výuky je… něco nesrovnatelného. Ale hezky postupně, něco z toho třeba vyjde:
V čem je gympl lepší? Ve třídách je pod 30 lidí - na ICO 40. Za to si zaslouží 0,5 bodu.
V čem je lepší ICO?
• Máme jen 9 předmětů (v Česku cca 14), v pololetí se některé mírně upraví
• ‎Učitelé učí jen jeden předmět a učitelé předmětů jako fyzika, informatika atp. nemívají na starosti tolik tříd co v Česku.
• ‎Zůstaňme u učitelů - učitelé jsou tu lepší. Na rovinu, na gymplu se najde dost nejmenovaných učitelů a učitelek, kteří neumí učit, učí špatně a člověk se za ně kolikrát stydí, některé exempláře by nejradši pro výstrahu pověsil ve vestibulu…
• ‎A ještě k učitelům - věkový průměr je tady asi tak o 150 let menší. To neberu jako klad nebo zápor školy, jen srovnání toho, jak funguje společnost.
‎Co říct o výuce jako takové? Mexiko je Latinská Amerika, takže úroveň prostě nemůže být taková jako v Česku (i když se často blíží - respektive ta česká se pomalu snáší volným pádem). Znalosti tu nejsou takové jako v Česku a asi ani nikdy nebudou. Ten, kdo se ale chce učit víc, má možnost. Takže jak jsou na tom moje školy ve srovnání s průměrem své země? ICO je vysoko nad průměrem, gympl neví, že existuje něco víc než průměr a že je to výhodné pro všechny.
5:1,5

Teď česká škola zase nedostane ani 1 bod, sorry. Jdeme se bavit o školním dni.
V Česku začíná škola každému jinak (běžně v 7:55, někdy v 8:50, někdy 7:00 V Mexiku každý den 7:15.
Vyučovací hodiny jsou na gymplu o 5 minut kratší, neboli prakticky žádný rozdíl.
Co ovšem rozdíl je, jsou přestávky - tady máme jen 2 dvacetiminutové, po 3. a 6. hodině - a podle mě je to lepší než 5, 10 až 20 minut po každé hodině, jako v Česku.
Gympl končívá ve 13:20, ICO 3× týdně ve 14:30 a dvakrát ve 12:35. A nemá odpoledky.
České škole 0,5 bodu za pozdější začátek, ve zbytku vítězí Latinská Amerika.
6:2

ICO má vlastní bufet, malý "obchod" s potravinami, nápoje. Co máme na gymplu? Automaty na vodu. Blahopřeji, česká vládo a vy všichni, kdo jste tento zákaz na naši školu dotáhli, děláš si perfektní reklamu (ano, taky jsme měli bufet, než to "pamlsková vyhláška" zakázala kvůli tomu, že toasty a párky v rohlíku jsou nezdravé - jasně, teď si všichni chodí do asijského fastfoodu pár metrů od školy).
Původně jsem tu kvůli špatné informovanosti psal, že za to může EU - za toto zrovna ne, což ovšem neznamená, že nemrší hromadu jiných věcí.
Za demenci našich politiků: 7,5:2

Třídy na gymplu neskutečně páchnou. A nevětrá se, protože je zima - jako bonus topení jede na plné pecky. Ne, v takových podmínkách se opravdu nedá učit. V Mexiku mají třídy obrovská okna (a z východní strany je před nimi plachta, aby slunce tak nepražilo - v Česku máme žaluzie, které všechno teplo samozřejmě propouští, jenom dělají tmu a my celé dny svítíme, i když je dost přirozeného světla) a taky klimatizaci, která jede pořád na cca. 22 °C.
V Mexiku, stejně jako v Česku, si musíme platit učebnice. V Mexiku nám je škola koupí za nižší cenu, než bychom to kupovali my - a navíc bez práce.
8,5:2

Kromě učebnic tu máme ještě tzv. manuály - knihy, podle kterých se jede celý stupeň školy (preparatoria atp.). Píše je sám učitel, takže navazují a neopakují se, není potřeba polovinu věcí přeskakovat. Proč to v Česku není???
Blbé je, že ve škole nemáme kde je nechat, takže to všechno musíme každý den tahat.
9:2,5 (za úložný prostor ve škole)

Písemky a systém hodnocení. (Já se omlouvám, ale fakt nemůžu najít nic, z čeho by měla body česká škola…)
Něco jako přepadáky tu neexistuje. Všechny písemky jsou ohlášené alespoň týden dopředu a píší se hned po tom, co se dobere dané učivo - takže když se něco nestihne, tak se písemka posune na další hodinu, než se to dodělá.
Školní rok je rozdělený do dvou semestrů, každý má 3 období. Na začátku každého období se dovíme přesné datum závěrečného testu.
10:2,5

Taky způsob písemek je jiný - tady máme většinou testy, kde se kroužkuje A, B, C, D, E a případně kombinace.
No dobře, ne vždycky je tento systém lepší a najdou se lidi, kterým nemusí vyhovovat.
10,5:3

Hodnocení je tu procentuální. Máš špatně 10 %? Dostaneš 9 (známky jsou jiné než v Česku, odpovídají procentům úspěšnosti - takže známka 8,5 znamená 85 % správně. V Česku je nejlepší 1 a nejhorší 5, viz níže). Máš špatně 50 %? Máš 5 a příště se víc snaž. Pořád je ale vidět, že máš polovinu správně.
Jo to v Česku… tam si každý hodnotí jak se mu zrovna chce - když potkáš blbce, který ti za polovinu správně dá za 5, tak máš za 5 a nemůžeš si ani pořádně stěžovat, protože učitel(ka) má vždycky pravdu a dělá všechno správně. Houby s octem a drobná úprava skóre. Drobná za to, že tato věc mi přijde jako dost podstatná.
13,5:3

Spousta věcí, které se v Česku učí jen proto, že se "to tak vždycky dělalo" - jako například pamatování si vzorečků, které si kdykoli můžeme najít, nebo počítání bez kalkulačky, se v Mexiku neučí. Kalkulačka je samozřejmost, v testech z matiky máme vypsané všechny vzorce, které potřebujeme. Proč si pamatovat něco, co se kdykoli dá najít a když nedá, tak to sotva někoho bude zajímat? České učební osnovy se nezměnily od dob komunistů, a to už je nějaký ten pátek.
Tenkrát mělo počítání smysl, kalkulačky neexistovaly, výpočetní technika byla ještě v plenkách. Ale teď, v roce 2017?
15:3

… no dobře, pro českou školu bod aby nebyla smutná, za to, že znalosti a požadavky jsou o něco větší.
15:4
Vybavenost tříd je skoro stejná - stoly v Mexiku jsou jednomístné a celkem malé, lavice v Česku většinou dvojmístné a ne nějak moc větší.
Televize a projektor ve třídách je na obou školách samozřejmostí, v Mexiku máme navíc větráky a klimatizaci - což by se v Česku stejně nepoužívalo, protože by to a) nefungovalo, b) polovina lidí by zmrzla.

Gympl má krásnou historickou budovu, ICO je moderní, ale taky pěkná. A nikdo tady neprudí s nástěnkou, umýváním tabule, službou, která hlásí, kdo chybí, kytičkářem, oknářem, dveřářem, vypínačářem, ajťákem,… a se třídnickou hodinou. Toto je v Česku "vyřešené" opravdu špatně - ve třídnickou hodinu se mění každá hodina s naším třídním učitelem (já jsem měl třídní ze zeměpisu, který byl 2× za týden - neudělali jsme nikdy skoro nic) takže na předmět nezbývá čas, a když je to potřeba, třídnická hodina se udělá o velké přestávce (20 minut volna po 2. hodině), před vyučováním, po vyučování… proč do kelu? V Mexiku je moje třídní učitelka informatiky, kterou máme 7× za týden jako normální hodinu a jednou za týden (poslední hodina v pondělí) máme třídnickou hodinu - když je potřeba něco řešit, tak se to řeší, když ne, tak máme normálně informatiku a pak máme další hodinu volnější. Za lepší (čti "logickou") organizaci
16:4

ICO má školní autobusy, gympl nic takového nepotřebuje - Kroměříž je malá a MHD je o něco lepší než v Mexiku.
Gympl má o něco větší sbírky (biologické, geologické…) což by ICO mělo taky, kdyby bylo starší než 60 let.
ICO z pochopitelných důvodů nemá povinný tělocvik venku - hodně lidí by se uvařilo a aktivně sportovat ve 30stupňovém vedru prostě nejde.
Ani jedna ze škol nemá vlastní jídelnu - v Mexiku běžné, v Česku ani moc ne.

Takovýchto věcí by se našla ještě spousta - nemyslím si ale, že je potřeba o všech psát. To hlavní (alespoň pro mě) už jsem řekl a skóre už by se asi moc nezměnilo.
Ano, skóre. Celkově objektivní srovnání dopadlo 16:4. Upřímně, ani já jsem nečekal, že vítězství mexické školy nad českou bude až tak drtivé. Na to, jak je evropské školství považováno za pokročilé, má spoustu chyb a nesmyslných pravidel. Takže jakkoli jsou znalosti vyšší, ve výsledku není k žákům ani učitelům nijak příjemné. Přijde vám to správné? Myslíte si, že nezáleží na lidech, jen na znalostech, které jsou navíc často taky nesmyslné?
Co můžeme dělat? Nic moc. Můžeme apelovat na vládu, aby změnila osnovy, můžeme se vnucovat EU, aby přestala strkat nos do věcí, kterým nerozumí (a místo toho si řeší svoje problémy, kterých není málo). Byla by ale celkem bláznivost čekat nějaký pořádný výsledek. I kdybychom něco dokázali změnit, pořád tu bude spousta věcí špatných, ať už způsobených historií nebo povahou místních lidí, které prostě nezměníme. Můžeme to ale alespoň zkusit, ne?

Pokud se mnou nesouhlasíte, chápu vás. Kolik lidí, tolik názorů a můj názor rozhodně není jeden z těch běžných.
Pokud se mnou souhlasíte, jsem rád. A prosím vás o sdílení tohoto článku, protože jenom tím, že do povědomí lidí dostaneme informace o současné situaci školství, můžeme něco změnit.

Pokud byste měli nějakou připomínku, něco, na co jsem ve srovnání zapomněl, napište mi - za každý postřeh nebo i kritiku budu rád. Ono - psát o takovéto věci je celkem složité, má to spoustu aspektů, které nikdy nedokážu postřehnout všechny.
Obzvlášť když přede mnou leží dlouhá, předlouhá cesta...


EN
WARNING: This article is only about schools and in any case, it DOESN´T speaks about actual political and social situation in the world.
This article is written as truly as possible and its purpose isn´t to say anything fictive about any of schools.
Thanks for understanding.


As I said last time, I prepared for you one article, comparing Czech and Mexican school. So here you are.
Still, I don´t know everything about Mexican school, but for a small comparison, it´s enough. And Czech school I know too much.
First a little about each school system.
Czech compulsory school starts at 5 years of age, with the last year of kindergarten, followed by a nine-year primary school, divided into five-year and four-year stages.  After 5th or 7th grade it´s possible to go to "grammar school" (not direct equivalent). At grammar school, after the rest of primary school, you continue on secondary (4years) without any exams, after 4 years there´s a maturity (the final exam). Who is not at grammar school, after primary school, he can choose 2 years or 4 years (with maturity) secondary school. The next level of education is high school (or university), which takes usually 5 years, except a six-year medicine.
In Mexico, it´s Preescolar (3 years), Primaria (6 years), Secundaria (3 years), Preparatoria (3 years) and the University.
A lot of things are difficult or impossible to compare - yep, there´s a big difference between Mexico and the Czech Republic, but I´ll try to be as objective as possible and take everything into account.
Czech school is, it might seem, for free. Sure, in reality, it´s paid by our taxes (15 %). ICO, my Mexican school, costs almost 200 USD, but Mexican government doesn´t pay it anything. On the other hand, taxes in Mexico are minimal. Later you´ll see that 200 USD is not really a lot.
ICO is the most prestigious school in the city, my "middle school" (it´s not really middle school, but it´s the most similar) in the Czech Republic also says it´s the most prestigious (well, it was prestigious, but like 5 000 years ago)
So in terms of the money that the school requires: 1:1

Back to the prestige - ICO (Instituto Cultural del Occidente - Western cultural institute) means a lot in Mazatlán. The school does a lot of things, from charity to scientific events, so everybody knows it. And it´s successful, nearly 4 000 people are studying here. And then, there´s my middle school... 600 students is a lot, Kroměříž is a small village (30 000 inhabitants). However, what is the presentation of the school? Well, frankly miserable. Yes, the school allows us to participate in competitions. But nothing more. Although this is the thing school should be proud of, profit of its students´ success in a lot of competitions, in addition, we also participate in Rotary Youth Exchange for a few years - and school ignores it. Yes, sometimes on the school´s website (nobody watches it; it's horrible) there´s a short article about some super wonderful success in a sport like we won the regional round, where 6 village schools participated... What more? Nothing. That we have been successful in scientific competitions involving the best schools from the Czech Republic, it is something utterly insignificant, it´s a miracle that sometimes it is in school radio (not public radio, of course).
So this is one of the reasons why nobody knows my Czech school.
ICO gets 2 points for all thing they do, my middle school gets an invisible cloak.
3:1

Teaching methods
Teaching methods are... something incomparable. But let´s begin, maybe something will come up.
At my middle school, there are less than 30 people in each class. At ICO 40. 0.5 point for Czech school.
What´s better at ICO?
• We have only 9 subjects (in Czech Rep. about 14)
• Teachers have only one subject and don´t have as many classes as possible.
• Stop at teachers for some time - here teachers are better. Honestly, on my Czech school, there are a lot of teachers I´m ashamed of - sometimes I think it would be the best to hang them in the foyer, like a warning for the others.
• Also in Mexico, teachers are usually younger - it´s not a mistake, but young teachers could learn new things and ideas.
In the overall, Mexico is just Latin America, so the level cannot be the same as in the Czech Republic. Knowledge is not the best here, but who wants to learn a lot, he has an option.
Now let´s compare each school with an average of its country. ICO is high above the average, my grammar school doesn´t know there´s something better than an average.
5:1.5

Now the Czech school will not get enough 1 point, sorry. We´re going to talk about the school day.
In grammar school, classes start at 7:15, 7:55 or 8:50. Such a good idea. Just... why? ICO starts at 7:15 daily.
Classes at ICO are 5 minutes longer, so there´s practically not a difference.
What is the difference are breaks - here we have only two, 20 minutes after 3rd and 6th class. I think it´s better than 5, 10 or 20 minutes after each class as in the Czech Republic.
My grammar school usually ends at 13:20, then we have afternoon classes sometime. ICO ends 3 times in a week at 2:30 pm and twice at 12:35 pm.
Czech school gets 0.5 points for shorter days. And Latin America? The rest.
6:2

ICO has its own snack bar, fast food, and small "store". What my grammar school has? Vending machines with WATER. Congratulations, our parliament, nobody thinks you´re stupid ... (yes, we also had a snack bar, before Czech government banned it because it´s unhealthy - of course, now everybody goes to Chinese fast food 50 meters from school).
First I wrote it´s a rule of EU - it was just a false information. But this doesn´t mean that European Union is good...
For the debility of our grandiose gvernment: 7.5:2

Classes at my grammar school (well, probably it´s the same at every Czech school) smell horrible. And we don´t use ventilation because it´s too cold. Also, heating works every time. Yes, it´s impossible to study in these conditions. In Mexico, classes have huge windows (from the east side, there is a tarp, protecting against the light) and also air conditioning.
In Mexico, as in the Czech Republic, we have to pay for our books. But in Mexico, school buys them for a better price and without work for us.
8.5:2

In addition to the books, we have manuals - books, written by our teacher. There are only things we´re going to study, so we do everything just once (in the Czech Republic, sometimes we do the same things more than once - for example Excel in IT).
Unfortunately, we have to bring our books and manuals and books to school daily - at school, we don´t have any storage.
9:2.5

Exams and classification system. (I´m sorry, but I just can´t find anything that can give points to Czech school...)
First, we don´t have any abrupt exams - for some reason, a lot of teachers in the Czech Republic love this. Here, every exam is announced at last one week before. And we write test right when we finish the topic (in the Czech Republic, some bad teachers write tests about two weeks after they finish with the topic).
The school ear is divided into 2 semesters, each of them has 3 periods. At the beginning of each period, they told us the date of final exam.
10:2.5

Type of exams is different - usually, we have to choose between A, B, C, D, E or some combination of them.
Okay, some people may not like this system.
10.5:3

Here, the rating is the percentage. Do you have 10 % wrong? You get 9 (marks exactly correspondent to a percentage - if you have 85 % correct, you have 8,5. In the Czech Republic, the best is 1 and the worst 5). Do you have 50 % wrong? You have 5 and you have to work more next time. But still, it´s visible that you have half correct.
Well, at my grammar school... the teacher can give you a mark he wants. When you meet an idiot, who gives you 5 (the worst mark) for a half correctly, you have 5 and you cannot even complain because a teacher is always right and does everything correctly. Holy shit and a little change in our score. A little, because I think this is important.
13.5:3

In the Czech Republic, a lot of things we learn just because "it has always been done like this" - such as remembering stupid formulas you can everytime find on the internet/in books, counting without a calculator, and some other stupid things we don´t learn in Mexico.
The calculator is commonplace on the math test, we have listed all the formulas that we need. Why remember something that can be found at any time, and if it does not, then it is hardly anyone interested in?
Czech curricula have not changed since the Communists, and that's some time.
I these times, it made sense - we didn´t have good technology, calculators... but now, in the year 2017?
15:3

Okay, Czech school is probably sad right now, so I´ll give them points for better knowledge.
15:4

Equipment in classes is a bit different, but not really different - desks in Mexico are small and single, In the Czech Republic, they´re for two people and also small. In each class, there´s a television and a projector (grammar school, ICO), in Mexico, we also need air conditioning and fans.

My Czech school has a beautiful historical building, ICO is new, but also nice. Here nobody bothers with a bulletin board, cleaning board, class service (who tells a teacher who is missing in Czech schools), "nurserymen", IT expert... and with the form teacher lesson (well, I don´t know if this translation is correct... in this class, we solve problems in class, planning our activities etc.). This is really horrible in my grammar school - we don´t have a special time for this class, so we make it when we need - last year, my class teacher was a teacher of geography, which we had only 2 times per week. Of course, we didn´t have time to anything, sometimes we had to make this special hour before classes or during our 20mintes break... just why?? In Mexico, my class teacher teaches IT, so we have 7 regular classes per week and one class (the last hour on Monday), where we usually do class stuff, so we don´t lose time with it. And when we don´t have anything to do? We just have normal class.
So for better (read as "logical") organization,
16:4

ICO has school buses (we have to pay for them), in Kroměříž (my town), we have good city transport. And the town is small, so a lot of people use bikes.
My Czech school has really good biological and geological collections, ICO doesn´t because the school is about 70 years younger.
At ICO, we don´t have to do any sport - we can choose between a lot of activities (football, basketball, band, radio, chess...)
Neither school has its own canteen - in Mexico normal, in the Czech Rep. a bit strange.

Still, there are a lot of things, but I don´t think it´s necessary to write about all of them. I already wrote about all (almost?) important things, so the score wouldn´t change a lot.
Yes, the score. The final result of an objective comparison, not only knowledge, is 16:4. Honestly, I didn´t expect this, I expected something like 12:9. So yes, although the European knowledge is better, the school system is like to be called "modern", it is MUCH WORSE than Mexican school system. Yes, you learn more, but in fact, it´s not pleasant neither to students, nor teachers. Do you think this is good? Do you think it´s good that everything matters only on your knowledge, nobody cares about your personality, nobody cares about what do you want?
What can we do? The sad truth is that we can´t do almost anything. We can appeal to the government to change the curriculum, we can force the EU to stop keeping their nose to things they don´t understand (and instead solve their own problems, they have a lot of them). But it would be total craziness to expect a good result. Even if something could change, there is still a lot of wrong things, whether caused by history or the nature of people, which nobody can change in a couple of years. But at least, we can try it, right?

If you disagree with me, I understand you. How many people, so many opinions. And the truth is that my opinion is not one of the normal.
If you agree with me, I'm happy. So, please, share this article, wherever you live. Because only if people will know about the situation in our schools, we can change something.

If you have any comment, positive or negative, something I forgot in this comparison, contact me - and I´ll be happy for your feedback. Well, it´s a bit difficult to write about a thing like this - there are so many aspects, so I cant be 100% objective.
Especially when in front of me, there is long, long journey...


ES
ATENCIÓN: Este artículo es de la crítica de las escuelas y no habla de la situacion politica o social en el mundo.
No busques por el elogio, si no hay nada para elogiar. Pero tampoco no quiero decir algo malo de mis escuelas – ambas tienen sus errores y de ambas voy a escribir la pura verdad.
Muchas gracias para entenderme.


Ya les diché por la ultima vez que preparé un artículo en que estoy comparando la escuela Checa y Mexicana. Sí, todavía no conozco mucho a la escuela Mexicana, pero creo que conozco las cosas importantes. Y a la escuela Checa conozco demasiado.
Por el primero, algo de sistemas escolares:
En la Republica Checa, solo el año ultimo de la preescolar es obligado (de tres años), se comienza en el edad de 5. Despues la primaria y la secundaria. Este es diferente que en México – la primaria tiene 5 años, la secundaria 4. Despues de la primaria, alguna gente va a colegio, los otros a la „secundaria normal“. Despues de la secundaria hay muchas opciónes – el colegio continua con preparatoria (4 años), o se puede elegir otra escuela (2 o 4 años). Despues de la preparatoria hay „maturita“ – el examen final y la universidad. La universidad normalmente tiene 5 años.
En México, como ya probablemente conocen, es Preescolar (3 años), la primaria (5), la secundaria (3), la preparatoria (3) y la universidad.

Hay muchas (casi todas…) cosas difíciles para comparar, pero puedo intentar ser tan objetivo como puedo.

La escuela Checa se parece que es gratis. Claro, en la realidad se paga de nuestros tributos. No es 3400 peso como por ICO, pero el gobierno Mexicano no financia la educación. Y los tributos en México son mínimos.
La verdad es que ICO es la mejor escuela en Mazatlán, mi colegio en la Rep. Checa tambien dice que es el mejor (pues… era famoso, pero hace muchisimos años).
Por el dinero: 1:1

Vamos a regresar al prestigio. ICO (Instituto Cultural del Occidente) es muy famoso, todos lo conocen. Hay más que tres mil gente, la escuela tiene muchos eventos, participa en la caridad. Y aquí tenemos mi colegio… 600 alumnos es mucho, Kroměříž (mi ciudad, lo pueden pronunciar como „Cromnerris“) es muy pequeña, solo treinta mil habitantes. Pero la escuela casi no tiene su presentación. Y si tiene, es horrible. Sí, la escuela nos posibilita que participamos en competitiones. Y ya, nada más. Es todo. Sí, con este cada escuela tiene que jactarse, pero la mía no hace nada. Pocas veces en la pagina de escuela (que es horrible) hay un artículo de acierto en deporte, por ejemplo que ganamos seis escuelas pequeñas en basketball, pero nada más. No los importa que somos unos de los mejores en muchas competitiones científicas, donde las mejores escuelas participan. Ay, casi olvide – pocas veces lo dicen en el radio escolar.
¿Y la resultad? Nadie no conoce a mi escuela. Buen trabajo.
Para ICO 2 puntos, para mi colegio nada – y no es por la ultima vez.
3:1

El estilo de la educación
El estilo de la educación es… algo incomparable. Hay muchas cosas, pero podemos empezar con las más importantes:
¿Hay algo mejor en mi colegio? Claro, hay solo 30 personas en una clase (40 en ICO).
¿Hay algo mejor en ICO?
• Tenemos solo 9 materías (en la Rep. Checa sobre 14).
• Profesores enseñan solo una matería y no enseñ an a tantas clases como en la Rep. Checa.
• Francamente – aquí los profesores son mejores. La verdad es que en mi colegio hay muchas profesores y profesoras que no pueden enseñar nada, algunas veces me avergüenzo que son mis profesores.
• Nos quedamos en los profesores – aquí son menores. No es tan malo, pero los profesores viejos no pueden saber todo – hay muchas cosas nuevas que no conozcan de su escuela.
¿Que decir de la educación? Bien, México es Hispanoamerica, entonces nunca no puede ser lo mismo que Europa (pero no es tan malo). Claro que la gente no sabe lo mismo que la gente en la Rep. Checa, pero los que quieren estudiar pueden.
ICO es bastante mejor que el promedio, mi colegio probablemente no sabe que hay algo mejor que promedio.
5:1.5

Y ahora, por la otra vez ni un punto para la escuela Checa. Vamos a hablar del día escolar.
En la Rep. Checa, cada día la escuela se empieza a la hora diferente. Normalmente es 7:55, pero puede ser tambien 7:00 o 8:50. En México, todos los días a las 7:15.
Las clases en ICO tienen 5 minutas más, entonces este es lo mismo.
La diferencia son los descansos. Aquí tenemos dos, despues la 3ra y 6ta clase. Creo que es mejor que 5, 10 o 20 minutas despues de cada la clase.
Mi colegio normalmente se termina a las 13:20, pocas veces tenemos clases despues de la comida, hasta las 3 o 4. ICO se termina a las 14:30 tres veces por semana y a las 12:35 dos veces por la semana. Y no tiene clases despues de la comida.
La escuela Checa recibe 0.5 punto por su comenzacion más tarda.
6:2

ICO tiene su propia cafetería, la comida rapida y refresquería. ¿Que tenemos en mi colegio? La autómata para el agua. Muy buen trabajo, el gobierno, este es lo que tienes que hacer (claro, tambien teníamos una cafetería, hasta el parlamento lo prohibió, porque no es saludable – sorprendentemente, ahora todos an a una comida rapida que esta sobre 50 metros de la escuela).
Por la estupidez de nuestro gobierno: 7.5:2
Las clases en colegio huelen horrible. y las ventanas son siempre cerradas, porque hace frío. Y por eso siempre hace mucho calor en las clases. No, no es posible estudiar en estas condiciónes. En México nunca no hay calor (solo cuando el aire condicionado no sirve…).
Tenemos que comprar nuestros libros. En México, la escuela los compra, en la Rep. Checa no – y pocas veces es difícil encontrarlos.
8.5:2

Aquí no tenemos solo los libros, tambien tenemos manuales – libros escritos por el profe. Hay todo que vamos a leer.
Desgraciadamente, en la escuela no los podemos guardar, todos los días tenemos que traerlos.
9:2.5

Examenes y clasificaciónes. (Lo siento, pero no puedo encontrar nada mejor en mi escuela en la Rep. Checa…)
Aquí no tenemos exámenes sin aviso. Todos examenes nos avisan más que una semana antes y se escriben exactamente cuando terminamos con algun tema.
En un año escolar tenemos dos semestres, cada uno tiene tres periodos. En los días primeros nos dicen las fechas del examenes finales.
10:2.5

Tambien el estilo de los examenes es diferente – aquí casi siempre tenemos que elegir A, B, C, D, E o combinaciones.
Okay, no es mejor para todos…
10.5:3

En México, la evaluación es porcentual. ¿Tienes 10 % incorrectamente? Tienes 9 (en la Rep. Checa es diferente – lo mejor es 1 y lo peor es 5). ¿Tienes 50 % incorrectamente? 5.
Bien, en la Republica checa… no hay reglas para evaluar – cuando el profesor es tonto, puedes recibir 5 (lo peor) si tienes más que la mitad correctamente. Y no puedes quejarse, porque el profesor (la profesora) siempre tiene la razón y hace todo correctamente. La re concha de tu… Y el cambio pequeño del score. ¿Por que pequeño? Porque para mí, este es muy importante.
13.5:3

En la Republica Checa, estudiamos muchas cosas stúpidas – solamente porque „este siempre se ha hecho“. Muchisimas formulas, calcular sin calculadora… ¿Si hay cualquiera razón para enseñarlo? No. El plan de estudios no cambió desde los comunistos, por más que 30 años. Ese tiempo era necesario calcular sin las calculadoras. ¿Pero ahora, en año 2017?
15:3

… okay, para la escuela checa un punto por los conocimientos, que son mejores.
15:4

El equipamiento es similar – en México, los escritorios son para una persona, en Chequiapara dos – y de hecho no es muy bueno. En ambas escuelas hay proyectores y televisiones, en México, el aire y los ventiladoras son necesarios.
Mi colegio tiene un edificio historico, ICO es moderno, pero tambien bonito. La diferencia es que en ICO no tenemos que hacer la cartelera bonita, no tenemos que lavar el tablero, no tenemos floras en la classe… y tenemos la „clase con maestra“ (no sé como se dice en español – es una clase, donde se resolven todas cosas de la clase – actividades…) en el horario. En la Republica Checa tenemos esta clase ocas veces en el descanso, antes de la 1ra clase… y en las clases regular con la maestra. Pero es un poco porblema, porque con maestra teníamos solo geografía, dos veces por la semana, entonces no teníamos tiempo para nada.
Por la organización mejor (lógica):
16:4

ICO tiene sus camiones propios, en mi ciudad no es necesario, porque tenemos buena transporte de la ciudad.
En ICO no tenemos que hacer deportes – es buena idea.
Ni ICO ni mi colegio no tiene su comedor.
… hay muchas cosas, pero creo que ya dijé lo más importante (para mí) y el score no se va a cambiar mucho.
Sí, el score. La resultad es 16:4 – no lo esperé, pero aquí está. Todos dicen que las escuelas en Europa son unas de las mejores, pero tienen muchos errores y reglas stúpidas. Sí, el conocimiento es mejor, ¿pero el resto? ¿Creen que solo el conocimiento es importante, o las personajes tambien?
¿Que podemos hacer? Casi nada. Podemos apelar contra el gobierno para cambiar el plan de estudios, apelar contra la Union Europea para dejar las cosas a cuales no puede entender (mejor resolve sus problemas – tiene muchos). Sería locura pensar que podemos cambiar la sistema, todavía había muchas cosas malas, causan por la historia, por la naturaleza de la gente. Pero podemos intentarlo, ¿no?

Si no asienten conmigo, les entiendo. Cuantas personas, tantas opiniónes. Y mi opinion es un poco rara, yo sé.
Si asienten, estoy feliz. Y les pido para compartir este artículo, porque solo como así podemos cambiar algo. Por el primoero, la gente tiene que saber donde esta el problema.

Si tienen alguna duda, pregunta o algo que perí escribir, contacte conmigo – todas las reacciones son importantes para mí.
Es muy difícil escribir de este tema, porque nunca no puedo escribir de todas cosas que hay, siempre algo me faltará.
Especialmente cuando delante de mí, hay una ruta larga. Muy larga…

3 komentáře:

  1. Poslední příspěvek, věnovaný hodnocení škol a školních systémů, je silně netradiční, ale podepřený osobní zkušeností a tak má svou váhu. Jen nejsme v Česku na takováto přímá hodnocení zvyklí. U nás se v hodnocení vše zaobalí do nic neříkajících vět, aby se nikomu a ničemu neublížilo. Podle mne je „mimo mísu“ jen "věšení" ve vestibulu. Děda autora

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono - věšení ve vestibulu je jen mírná varianta toho, co jsem chtěl původně napsat. :D Ale jinak máš pravdu, trochu mimo mísu to je - což se ovšem o našem školství dá říct úplně stejně. :/ A dokud to někdo neřekne na tvrdo, tak se nic nemože změnit.

      Vymazat
  2. „The first condition of progress is the removal of censorship“ G. Shaw
    Rosťa

    OdpovědětVymazat